تخفیف
رزرو آنلاین پشتیبانی
تکنیک های تند خوانی

تند خوانی برای کنکور

مطالعه‌ی نظرات و پرسش‌ها

روش تند خوانی برای کنکور یکی از مهارت های کلیدی برای موفقیت است. یکی از موضوعات مهم برای موفقیت در کنکور مدیریت زمان است. تک تک لحظات ما در این یک سال ارزشمند است. هرچه بتوانیم مطالب زیادتری با کیفیت بهتردر زمان کوتاه تر مطالعه کنیم، به هدف خودمون نزدیک شده ایم. تند خوانی دروس کنکور الزاما مربوط به ماه های نزدیک به کنکور نیست. بلکه هرچه زود تر این مهارت را کسب کنیم برد کرده ایم.

چرا تند خوانی؟

1-دیگر نگران حواس پرتی خود در هنگام مطالعه نباشید:

وقتی کند مطالعه میکنید، به ذهن خود این اجازه را میدهید که درمورد مسائل گوناگون فکر کند. کند خوانی هم چنین باعث می شود شما به کار های دیگر در حین مطالعه بپردازید. مثل گوش کردن به صدای دیگران، خوردن خوراکی و…

شاید دقت کرده باشید؛ در هنگام حل کردن سوالات آزمون های آزمایشی حواستان خیلی کمتر از سوالات پرت می شود. این به آن علت است که میخواهید هرچه سریع تر به سوالات پاسخ بدهید. این اجازه را به ذهن خود نمیدهید که بررسی موضوعات دیگر بپردازد.

2-وقت طلاست:

از اصلی ترین مزیت های تند خوانی صرفه جویی در وقت است. استفاده از مهارت تند خوانی بسته به مقدار تمرین شما میتواند سرعت مطالعه را دو تا چهار برابر افزایش دهد. درنتیجه میتوانید دروسی مثل زیست را بار ها و بار ها مرور کنید و از فراموشی آن جلوگیری کنید.

3- درک همه جانبه مطلب:

فرض کنید میخواهید 10 صفحه از کتاب مثلا زیست خود را با روش خود مطالعه کنید. احتمالا بعد از دوتا سه ساعت مطالعه دقیق آن را به اتمام میرسانید. اما آیا ذهن شما در این فاصله زمانی زیاد توانسته بین مطالعه صفحات اول و آخر ارتباط برقرار کند؟ کند خواندن باعث میشود همه مطالب یک جا در ذهنتان جای نگرید در نتیجه در برقراری ارتباط بین موضوعات مختلف ضعیف خواهید بود.

4- با تند خوانی خستگی را کنار بگذارید:

کندی در مطالعه باعث میشود همیشه یک پله از اهداف خود دور باشید. درنتیجه در طی زمان از لحاظ روحی  درس خسته خواهید شد. همچنین به علت پرش حواس کم کم ممکنه دچار خواب آلودگی بشید و سریع تر نیاز به استراحت پیدا کنید.

چگونه تند بخوانیم؟

روش تند خوانی برای کنکور یکی از راه های مهم افزایش سرعت مطالعه است.

چگونه تند بخوانیم؟

1-با چشماتان مطالب را دنبال کنید:

سرعت درک و دریافت مطالب در مغز از سرعت حرکت چشمات شما بالا تر است. باید سعی کنید به چشم خود بیاموزید که با سرعت مناسب به همراه مغزتان پیش برود. خیلی از کلماتی که در متن آورده میشوند صرفا برای رعایت دستور های نگارشی هستیند. برای تند خوانی باید سعی کنید به جای اینکه کلمه کلمه جلو بروید، مجموعه از کلمات را در میدان دید خود قرار دهید. توجه خود را بیشتر بر روی کلمات کلیدی متن که محتوای اصلی را به همراه دارند متمرکز کنید.

2- به اصل موضوع بپردازید:

مطالب را به صورت سطحی مطالعه کنید. بیشتر به تیتر ها و دسته بندی موضوعات توجه کنید. سعی کنید در ذهنتان  مطالب به صورت دسته بندی شده و مرتب جا بگیرد.

3- بجای واژه خوانی عبارت خوانی کنید:

خیلی از افراد فکر میکنند کند خوانی باعث افزایش در آن ها از مطلب میشود. درحالی که ذهن انسان در یک نگاه توانایی استخراج شش کلمه و در ثانیه توانایی درک بیست و چهار کلمه در یک متن را دارد. برای افزایش درک خود در سرعت بالا، بهتر از بجای اینکه به تک تک کلمات توجه کنید، در هر جمله کلمات کلیدی را مورد توجه قرار دهید. برای تثبیت مطالب میتوانید از خلاصه برداری و کشیدن نقشه ذهنی استفاده کنید.

4- از برگشتن خودداری کنید:

خیلی از داوطلبان به علت داشتن وسواس بار ها و بار ها به خطوط قبلی باز میگردند. اعتماد به نفس داشتبه باشید. به هیچ عنوان دوباره به مطالب قبلی مراجعه نکنید. اگر دچار نگرانی شدید که پاراگراف های قبلی را فراموش کردید میتوانید آن هارا برای خود توضیح دهید. همچنین در حین مطالعه از خلاصه نویسی استفاده کنید. بعدا بار ها و بار ها میتوانید آن را مرور کنید. پس به هیچ عنوان جای نگرانی برای فراموشی مطالب نیست.

5-باصدای بلند نخوانید:

سرعت صحبت کردن انسان از سرعت درک مغز پایین تر است. به طبع بلند خواندن باعث کاهش سرعت شما در مطالعه می شود. علاوه برآن بلند خواندن باعث صرف انرژی زیادی می شود و خستگی شما را به همراه دارد.  همچنین شما همیشه امکان بلند درس خواندن را ندارید و اگر به آن عادت کنید ممکن است زمان های زیادی را که نمیتوانید بلند بخوانید از دست بدهید.

6- از زیر لب خوانی و تکرار کلمات رد ذهن خود داری کنید:

زیر لب خوانی مانند تند خوانی باعث کاهش سرعت شما خواهد شد. از تکرار کلمات در ذهن خود بپرهیزید. سعی کنید به جای تکرار یک تصویر از کلمه در ذهن خودتان شکل دهید. حافظه تصویری خیلی قوی تر است.

7- خط ببرید:

با انگشتتان یا مداد خط ببرید. این کار باعث افزایش تمرکز شما خواهد شد. توجه داشته باشید سرعت خط بردن باید با سرعت خواندن ذهنتان یکسان باشد.

مطالب مرتبط:

روش مطالعه فیزیک کنکور

روش مطالعه زیست کنکور

نظرات و پرسش‌ها

۴ پرسش و دیدگاه

  1. آواتار ندا ندا مطرح کرد:

    مرسی میشه ویس هم بزارین

    • آواتار دکتر فضایلی دکتر فضایلی پاسخ داد:

      انشاله چشم

  2. آواتار مجید مجید مطرح کرد:

    کلاس تند خوانی هم دارید؟

    • آواتار دکتر فضایلی دکتر فضایلی پاسخ داد:

      انشاله بزودی در سایت اعلام خواهد شد

پرسش یا دیدگاه خود را مطرح نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب زیر به شما پیشنهاد می‌شود

رزرو آنلاین پشتیبانی