تخفیف
رزرو آنلاین پشتیبانی
مشاوره تحصیلی

اهمیت مشاوره تحصیلی

مطالعه‌ی نظرات و پرسش‌ها

در ابتدا قبل از اینکه به توضیح ضرورت مشاوره تحصیلی بپردازیم لازم است بعضی از وظایف مشاوره تحصیلی را بیان کنیم :

یکی از وظایف و شاید مهمترین وظیفه مشاور تحصیلی هدایت تحصیلی دانش آموزان می باشد

  • آموزش مهارت های مطالعه و یادگیری
  • حل مشکل افت تحصیلی
  • استرس و اضطراب امتحانات و رفع رفتارهای نابهنجار
  • همچنین ارائه راهکار حل مشکلات روحی و روانی برای موفقیت در تحصیلات از وظایف مشاور تحصیلی می باشد.

یک مشاوره تحصیلی باید ابتدا استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموزان را شناخته و سپس با توجه به آنها دانش آموز را در مسیر درست قرار داده و او را راهنمایی کند.

یکی از ضرورت های وجود مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان این است که شاید خود دانش آموز و والدین او نتوانند به خوبی نقاط قوت و ضعف او را شناسایی کنند و با توجه به فرهنگ غالب بر خانواده انتخاب های تحمیلی برای دانش آموز رقم بخورد. در اینجا وجود مشاور تحصیلی می تواند بسیار به شناسایی این عوامل کمک کند و با شناخت دانش آموز و راهنمایی او در مسیر درست ، زمینه موفقیت او در آینده را فراهم کند. اهمیت خانواده در موفقیت دانش آموز انکارناپذیر است ، خانواده های بدون انگیزه ، بدون اطلاع و غیرفعال موجب کاهش سرعت دانش آموزان با استعداد می شوند از این رو وجود مشاوره برای والدین نیز اهمیت خاصی دارد.

یک مشاوره تحصیلی با آگاه سازی خانواده ها می‌تواند عوامل افت تحصیلی دانش آموز را برطرف نموده و یا دانش آموزان با استعداد را در جهت موفقیت بیشتر راهنمایی کند.

در مورد افت تحصیلی می‌توان گفت بعضی از عوامل بیرونی هستند همچون خانواده و مدرسه و بعضی عوامل به خود فرد برمیگردند همچون انگیزه دانش آموز و عدم آشنایی او با روش های مطالعه و برنامه ریزی می باشد. یک مشاور تحصیلی خوب می تواند این علل را شناسایی و راهکارهای مناسبی را ارائه دهد.

در کنکورهای سراسری سال های گذشته مواردی را مشاهده کردیم که دانش آموزان رشته خود را تغییر دادند.

به طور مثال دانش آموزی که در رشته ریاضی تحصیل می کرده و در دانشگاه رشته مهندسی را مطالعه می کرده به یکباره تغییر رشته داده و و کنکور تجربی داده و در رشته پزشکی ادامه تحصیل داده است. این مورد مربوط به عدم شناخت علایق فردی می باشد که اگر این علایق و سلیقه های شخصی را در چندین سال قبل از کنکور شناسایی کنند ، می توانند موفقیت بیشتری کسب کنند و همین طور زمان زیادی را در جای نامناسب اتلاف نکنند.

پس سعی کنید از همان ابتدای راه از راهنمایی های یک مشاور خوب بهره بگیرید به خصوص در زمان انتخاب رشته سال نهم که می تواند بسیار تعیین کننده باشد.

همچنین در پایان توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید یک مشاور تحصیلی برای خود انتخاب کنید بعضی امور را در نظر داشته باشید و از مشاور نیز این امور را طلب کنید که این از وظایف مشاور می باشد از جمله آنها :

  • شناسایی استعداد بالقوه دانش آموزان و هدایت آن
  • کمک به دانش آموز برای انتخاب رشته تحصیلی
  • آموزش مهارت های موفقیت تحصیلی
  • آموزش شیوه های صحیح مطالعه
  • کمک به والدین برای شناسایی توانایی فرزندان
  • افزایش قدرت تمرکز و اعتماد به نفس
  • همین طور ارائه رژیم غذایی ویژه دانش آموز می باشد.

نظرات و پرسش‌ها

پرسش یا دیدگاه خود را مطرح نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب زیر به شما پیشنهاد می‌شود

رزرو آنلاین پشتیبانی