پرش فکری در دوران کنکور

پرش فکری در دوران کنکور

پرش فکری در دوران کنکور چگونه است و راه حل مقابله با آن چیست؟

چند مثال ساده از پرش ذهن که برای خیلی از شما اتفاق افتاده است را مطرح می کنم تا با این مساله بهتر آشنا شوید.

آیا به یاد دارید که بعضی اوقات که در حین مطالعه هستید ناخودآگاه یاد بازی فوتبال شب گذشته افتاده اید و صحنه های آن را مرور کرده اید؟

آیا به این وضع دچار شده اید که در هنگام درس خواندن ناگهان استرس گرفته اید و به یاد شب کنکور و دیر خوابیدن افتاده اید؟

همچنین از موارد دیگر میتوان به داستان سازی های ذهنی و خیالی در هنگام درس خواندن اشاره کرد.

به راستی دلیل این اتفاقات و افکار چیست؟

پرش فکری یا پرش ذهن یکی از اتفاقاتی است که معمولا در اثر مشکلات گذشته و یا استرس یک کار در آینده اتفاق می افتد.

در اینجا ما بییشتر بر روی قسمت دوم تمرکز داریم

زیرا پرش فکری در دوران کنکور به خاطر استرس و نگرانی ناشی از کنکور که در آینده قرار است اتفاق بیفتد به وجود می آید.

واقعا راه حل مقابله و درمان آن چیست؟

در زیر به چند راه حل تاثیر گذار برای مقابله با هجوم این افکار می پردازیم :

۱- سعی کنید اطراف خود را پر از نوشته های مثبت و انگیزشی کنید و در حد امکان جملات مثبت را در طول روز برای خود تکرار کنید.

۲- در هنگام هجوم بعضی افکار منفی مانند دیر خوابیدن در شب کنکور یک داستان مثبت و مشابه جایگزین آن کنید.

به عنوان مثال با خود فکر کنید که در شب کنکور سر ساعت خوابیده اید و صبح روز بعد با شادابی از خواب بیدار شده اید.

۳- تلاش کنید به خودتان بگویید که گذشته رد شده و آینده نیز هنوز اتفاق نیفتاده است و باید بر روی زمان حال تمرکز کنیم

زیرا همین زمان حال است که آینده بهتر را برای ما رقم می زند.

۴- افکاری که در زمان پرش فکر به سراغتان می آید یادداشت کنید.

یادداشت این افکار اولا فشار اولیه ناشی از آن ها را کم می کند

همچنین باعث می شود بدانیم هر موقع بخواهیم در دفعات یعد می توانیم به آن ها مراجعه کنیم.

۵- نفس عمیق بکشید!

سعی کنید خیلی سریع عمل دم را انجام دهید و بعد با صرف زمان بیشتر هوای داخل شده را بازدم کنید.

موفق و پیروز باشید

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر خودت رو ارسال کن

نظر شما چیه؟ همین الان نظرت رو برای ما ارسال کن