تخفیف
رزرو آنلاین پشتیبانی

درس خواندن با برنامه

مطالعه‌ی نظرات و پرسش‌ها

یکی از ابتدایی‌­ترین و مهم‌‌ترین مشکلات اجرایی که مانع کسب موفقیت و هم‌چنین کاهش انگیزه در بین دانش‌‌آموزان می‌‌شود، عدم رعایت اصول اساسی برنامه­‌ر‌یزی شخصی روزانه است. برنامه‌ریزی چیزی جز شناخت اولویت‌‌ها نیست و زمانی نیاز به وجود برنامه‌­ریزی درک می‌‌شود که لازم باشد حجم زیادی از کار در یک بازه‌­ی زمانی محدود انجام شود.

دانش‌­آموزان با شناخت اولویت‌‌ها و هم‌چنین رعایت یک‌سری کارها می‌‌توانند زمینه را برای افزایش کمیت و کیفیت مطالعه‌­­ی خود فراهم سازند. این کارها عبارت‌‌اند از:

خواندن درس هر روز در همان روز: قطعاً یکی از مواردی که از فراموش ‌‌شدن زودهنگام مطالب جلوگیری می‌کند و باعث تثبیت مطالب در ذهن می‌‌شود، مطالعه‌‌ی درس هر روز در همان روز است؛ بنابراین توصیه می‌‌شود قسمتی هرچند کوتاه از برنامه‌‌ریزی شخصی خود را به این امر اختصاص دهید.

داشتن تنوع درسی در برنامه‌­ریزی شخصی روزانه: یکی از مهم‌‌ترین عواملی که باعث افزایش کیفیت و کمیت ساعت مطالعه می‌‌شود و از خستگی و حواس­‌پرتی در زمان درس خواندن جلوگیری می­‌کند، مطالعه­‌ی چند درس در یک روز است. از دیگر مزایای داشتن تنوع درسی افزایش سرعت عمل و قدرت انتقال ذهن است که این مهارت می‌­تواند دانش‌‌آموز را در جلسه‌­ی آزمون هم کمک کند.

اولویت‌بندی در مطالعه­‌ی درس‌ها: در تنظیم چیدمان درس­‌هایی که قرار است در طول یک روز خوانده شود، رعایت این نکته الزامی است که ابتدا درسی را که از نظر شما مهم‌‌تر و از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است مطالعه کنید. این کار باعث می‌‌شود حتی اگر به هر دلیل از برنامه‌‌ی روزانه عقب افتادید، حتی‌‌المقدور موفق به انجام قسمت اصلی و مهم آن شده باشید.

رعایت اصل انعطاف‌‌پذیری برنامه‌­ریزی روزانه: ازجمله مواردی که در تهیه­‌ی برنامه­‌ای کارآمد جهت مطالعه­‌ی روزانه باید مورد توجه قرار گیرد این است که همواره همه‌‌ چیز آن­ طور که ما می‌‌خواهیم پیش نمی‌­رود و گاهی ممکن است اتفاقاتی غیر منتظره پیش ­آید. برنامه‌­ای که جایی برای این موارد پیش‌‌بینی نکرده باشد محکوم به شکست است.

داشتن تعهد به برنامه‌‌ریزی شخصی روزانه: آن‌چه به یک برنامه روح می­‌بخشد و زمینه را برای پیشرفت فراهم می‌‌سازد، متعهد بودن و هم‌چنین ملزم کردن خود در اجرای مفاد برنامه‌‌ریزی شخصی روزانه است.

نظرات و پرسش‌ها

پرسش یا دیدگاه خود را مطرح نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب زیر به شما پیشنهاد می‌شود

رزرو آنلاین پشتیبانی