تخفیف
رزرو آنلاین پشتیبانی

عادت به مطالعه

مطالعه‌ی نظرات و پرسش‌ها

مطالعه و افزايش ساعت مطالعه دو مقوله‌ي جداگانه هستند. همه‌ي ما سعی می‌کنیم ساعت مطالعه‌‌مان را افزايش دهيم تا حجم زياد منابع را پوشش دهيم. قطعاً افزايش ساعت مطالعه، كه رابطه‌ي مستقيمي با همت و تلاش دارد، تأثير بسزايي در رشد و افزايش تراز خواهد داشت. شايد ٢٤ ساعت شبانه‌روز براي مطالعه‌ي همه‌ي منابع، كافي نباشد اما براي مطالعه‌ي منابع مفيد و مؤثر وقت كافي داريم. با اجراي چند تكنيك ساده مي‌توانيم به بازده خوبي برسيم:

1- براي مطالعه وقت تعيين كنيد. از روز قبل برنامه‌ي مشخصي براي مطالعه داشته باشید. به اين ترتيب ذهنتان از قبل آمادگي خواهد داشت و هنگام شروع، كم‌تر بهانه‌جويي مي‌كند. پيشنهاد مي‌كنم اگر به مدرسه مي‌رويد، درس‌هاي همان روز و پيش‌خواني درس‌هاي فردا را در اولويت قرار دهيد.

2- هميشه كنارتان يك كتاب باشد؛ حتي زمان استراحت. همنشيني با كتاب، تأثير بسياري در كسب عادت به مطالعه خواهد داشت. پس از مدتي خواهيد ديد دوري از كتاب چه‌قدر براي‌تان سخت مي‌شود.

3- زمان خاصی را به طور ثابت مخصوص ناهار، شام، فوق برنامه و خواب در نظر بگيريد. به اين ترتيب زمان مطالعه‌تان نيز ثابت خواهد شد. تكرار كارهاي تكراري، عادات شما را سريع‌تر خلق مي‌كند.

4- از تلويزيون، تلفن همراه و اينترنت فاصله بگيريد. اين يك تصميم منطقي و كاملاً ممكن است. اين سرگرمي‌هاي جذاب، هيچ تأثيري در آينده‌ي شما نخواهند داشت، مگر اين‌كه از آن‌ها به صورت كنترل‌شده و در راستاي اهداف آموزشي استفاده كنيد. مثلاً به صفحه‌ی شخصي‌تان مراجعه كنيد و از جعبه‌ابزار كارنامه استفاده كنيد يا در سايت كانون مطالب درسي و مشاوره‌اي را پيگيري کنید.

5- مطالعه را به تجربه‌اي دلپذير تبديل كنيد. مثلاً هنگام مطالعه چاي بنوشيد يا خوراكي مورد علاقه‌تان را بخوريد و پس از مطالعه، به خاطر تلاش و ساعتي كه مطالعه‌ی مؤثر داشتید به خودتان پاداش بدهيد. به اين ترتيب براي مطالعه لحظه‌شماري خواهيد كرد. البته مراقب باشيد تمركز در مطالعه را فداي تفريح نكنيد.

6- در مورد كتاب‌هايي كه مطالعه كرديد مطلب بنويسيد و آن را در اختيار ديگران قرار دهيد؛ مثلاً در سايت كانون. چند جمله كفايت مي‌كند. اين كار به شما انگيزه و ديد دقيق‌تري به مطالعه‌ي كتاب يا كتاب‌هاي ديگر مي‌دهد.

نظرات و پرسش‌ها

پرسش یا دیدگاه خود را مطرح نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب زیر به شما پیشنهاد می‌شود

رزرو آنلاین پشتیبانی