تخفیف
رزرو آنلاین پشتیبانی

شیوه برگزاری کنکور سراسری 98

مطالعه‌ی نظرات و پرسش‌ها

احتمال برگزاری کنکور مستقل برای دانش آموزان نظام قدیم آموزشی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: با توجه به تغییر نظام آموزشی احتمال برگزاری کنکور مستقل اما همزمان با سایر گروه ها برای دانش آموزان نظام قدیم آموزشی وجود دارد .

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد وضع دانش آموزان کنکوری با توجه به تغییر نظام آموزشی گفت: با توجه به رایزنی هایی که مرکز سنجش آموزش و پرورش  و وزارت علوم داشتند در نظر داریم تا برای دانش آموزانی که در دوره جدید تحصیل نکردند و نظام آموزشی قبلی را پشت سر گذاشتند کنکوری مستقل اما همزمان با سایر دانش آموزان در نظر گرفته شود  .

امتحانات نهایی

محمدیان در مورد وضعیت امتحانات نهایی گفت: بخشی از دروس پایه دوازدهم به طور نهایی سراسری خواهند بود اما هنوز عناوین درسها مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار پانا، حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در برنامه فرصت برابر با اشاره به اینکه سندتحول بنیادین چندین سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، اظهار کرد: برای اجرای این سند نیازمند تدوین زیرنظام هایی هستیم که از جمله آن می توان به زیرنظام درسی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در زیرنظام درسی که بنام برنامه درس ملی معروف است چگونگی آموزش ها ، معلمان و حوزه های آموزشی مورد توجه قرار گرفته و درواقع نقشه جامع متون آموزشی و تربیتی ما محسوب می شود.

تدوین برنامه درسی ملی حدود 4 سال طول کشید

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه تدوین این برنامه حدود 4 سال طول کشید، گفت: این برنامه شاکله محتوای آموزشی را ایجاد کرده در نتیجه اولین قسمت از هدف تعلیم و تربیت که دستیابی به مراتبی از حیات طیبه بوده تحقق می یابد.

فعالیت 3 هزار نفر برای تدوین برنامه های آموزشی

محمدیان با اشاره به اینکه در حوزه تالیف و تدوین برنامه های آموزشی فرایندی مشارکتی وجود دارد بیان کرد: در حوزه تالیف کتابهای درسی حدود 300 نفر در شاخه های مهارتی ، نظری و انتشارات مدرسه مشغول به کار هستند همچنین برای تدوین برنامه های آموزشی بیش از 3 هزار نفر با سازمان پژوهش تعامل دارند.

وی اظهار کرد: علاوه بر این همکاران برای حوزه کتابهای درسی شورای برنامه ریزی داریم که مجموعه نیازها برای انعکاس در کتابهای درسی موردتوجه قرار می دهند و مسائل مربوط به جامعه به زبان درسی ترجمه می کنیم و این افراد شامل اساتید دانشگاه ، صاحبان مشاغل ، تکنولوژیست های آموزشی، روانشناسان و سایر مشاغل مربوطه هستند.

وجود یک هزار و 100 عنوان کتاب درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: یک هزار و 100 عنوان کتاب درسی داریم علاوه بر آن کتابهای راهنمای معلم و راهنمای کمک آموز نیز وجود داشته که در شورای تالیف تمامی متغیرها نظیر وسعت دروس در پایه های تحصیلی مختلف، ارتباط طولی آنها با یکدیگر، ضریب چگالی مطالب درسی برای ارائه محتوای آموزشی به دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته است.

مراحل چاپ کتابهای درسی

محمدیان به مراحل چاپ کتابهای درسی اشاره داشته و تصریح کرد: مطالعه ، اعتباربخشی، حروف چینی، اماده سازی و چاپ کتاب جز مراحلی است که برای ایجاد کتب درسی انجام می شود و در هر سال 130 میلیون کتاب در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد که با توجه به براوردهای انجام شده هر روز باید حدود 600 هزار جلد کتاب چاپ شود تا دانش آموزان برای اول مهر ماه مشکلی از لحاظ کتابهای درسی نداشته باشند.

وی افزود : امسال سهم کاغذ داخلی برای کتابهای درسی حدود 45 تا 50 درصد بود که اگر کاغذها کیفیت کافی را داشته باشند به طور 100 درصد از محصولات داخلی استفاده خواهیم کرد.

حجم کتابهای درسی نسبی است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد انتقادات وارد به حجم کتابهای درسی عنوان کرد: این مسئله امری نسبی بوده و به دلیل اینکه گاهی برخی معلمان از کتابهای کمک آموزشی و فرایند تدریس بهره می گیرند موجب شده تا از نظر زمانی تناسبی بین حجم کتب و زمان تدریس وجود نداشته باشد. در واقع تناقضی در این مسئله ایجاد می شود .

وی ادامه داد: مسئله تغییر حجم در کتابهای درسی تابع متغیرهای بسیاری بوده از جمله اینکه جلسات درسی 50 دقیقه ای باید ارائه شود اما این مسئله در مدارس به یک جلسه 100 دقیقه ای تبدیل شده و با توجه به کشش کلاس و معلم از این ساعت کاسته می شود و همین امر موجب شده تا زمان در نظر گرفته شده برای کتابهای درسی به کار گرفته نشود.

محمدیان تصریح کرد: مسابقات تیمز و پرلز جز برنامه های مهمی بوده که نوع آموزشها را نسبت به سایر کشورها محک می زند. و باید برای رقابت با سایرکشورها محتوای آموزشی مناسبی را در نظر بگیریم.

اهمیت روش تدریس معلمان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: یکی دیگر از مسائلی که موجب انتقاد به حجم کتابهای درسی شده روش تدریس معلمان بوده چرا که برخی در دوره های ضمن خدمت شرکت نکرده و از روشهای تدریس نوین آگاه نیستند تا از این طریق دانش آموزان مطالب درسی را ارائه کنند.

وی افزود: پژوهشگاه آموزش و پرورش موظف شده تا پژوهشی در مورد کتابهای درسی انجام دهد و در این روند متغیرهای موجود در تولید محتوای آموزشی را لحاظ کند و باتوجه به اینکه روش فعال را برای کلاسهای درس در نظر داریم بر این اساس باید هر دانش آموز 2 تا 3 دقیقه اجازه صحبت داشته باشد بنابراین باید برای بهبود شرایط به اصلاح برخی فرایندها بپردازیم.

محمدیان تاکید کرد: در اصلاح روشها باید این نکته را فراموش نکنیم که جلوی دوپینگ آموزشی و فست فودی بودن محتوای درسی گرفته شود.

وجود کتابهای جدیدالتالیف در پایه دوازدهم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد وضع کتابهای پایه دوازدهم عنوان کرد: این کتابها در شهریورماه سال 97 در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و با توجه به اینکه کتابها جدیدالتالیف هستند سعی شده تا موضوعات درسی به گونه ای ارائه شود که در کنار ایجاد آمادگی دانش آموزان برای کنکور آنها را برای امتحانات نهایی آماده کند.

وی افزود: دو کتاب سبک زندگی و خانواده برای دانش اموزان پایه دوازدهم در نظر گرفته شده که در آن مباحث مربوط به خانواده و آموزش های پیش از ازدواج مورد توجه قرار می گیرد تا دانش آموزان با بصیرتی کامل در حوزه خانواده قدم بگذارند.

شهید حججی در کتابهای درسی

محمدیان با اشاره به اینکه همواره فرهنگ ایثار و شهادت در کتابهای درسی تبیین شده است گفت: در پایه دوازدهم از سال آینده شهید حججی مورد توجه قرار می گیرد که تناسب سنی هم با دانش آموزان این پایه دارد البته برای تدوین این درس فراخوانی داده شده تا از نظرات متعدد برای تدوین کار بهره بگیریم.

وی ادامه داد: سایر اسناد مربوط به شهید حججی به عنوان اسناد پشتیبان در انتشارات مدرسه منتشر می شود تا به طور اختیاری برای علاقمندان ارائه شود.

تحویل کتابهای درسی به مناطق زلزله زده

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: برای دانش آموزان زلزله زده کرمانشاه تمهیداتی در نظر گرفتیم و با توجه به رایزنی های انجام شده با مدیرکل آموزش و پرورش این استان کتابهای لازم تهیه شده که به محض بازگشایی مدارس در کانکس ها در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

منبع : پانا

نظرات و پرسش‌ها

پرسش یا دیدگاه خود را مطرح نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب زیر به شما پیشنهاد می‌شود

رزرو آنلاین پشتیبانی