تخفیف
رزرو آنلاین پشتیبانی

شرایط و مراحل انصراف از دانشگاه

مطالعه‌ی نظرات و پرسش‌ها

شرایط و مراحل انصراف از دانشگاه یکی از مواردی است که شاید هر دانشجو بخواهد در رابطه ی با آن اطلاعاتی کسب کند و اگر شرایط این کار را مهیا ببیند دست به انصراف از تحصیل بزند. توصیه ما به عنوان مشاور تحصیلی این است که ابتدا همه شرایط و جوانب را بسنجید و سپس سراغ انصراف دادن بروید. 

شرایط و مراحل انصراف از دانشگاه

اگر قصد دارید که از دانشگاه و رشته مورد نظر خود انصراف دهید که دوباره در کنکور شرکت نمایید و یا از طریق بدون کنکور وارد رشته ی دیگری شوید ، توصیه می کنیم ابتدا قوانین انصراف از دانشگاه و کنکور مجدد را مطالعه نمایید. همچنین اگر دانشجوی دانشگاه آزاد هستید و می خواهید در رشته ی دیگری در این دانشگاه تحصیل نمایید به شما توصیه می کنیم به امکان تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز فکر کنید و اگر شرایط مورد نظر را دارید بجای انصراف از رشته فعلی خود در دورشته ادامه تحصیل دهید.در اینجا به تفکیک شرایط و مراحل انصراف از دانشگاه ها را بررسی میکنیم.

شرایط و مراحل انصراف از دانشگاه

توجه داشته باشید که اگر میزان هزینه انصراف منفی شود ، دانشجو بدون پرداخت هیچ هزینه ای می تواند انصراف خود را ثبت نماید. به طور مثال اگر شما 9 نیم سال ثبت نام شده در مقطع کارشناسی پیوسته دارید می توانید بدون پرداخت هزینه انصراف دهید.

چند نکته را توجه کنید:

1-در صورتی که دانشجو ( به غیر از دانشجویان دکتری حرفه‌ای گروه پزشکی ) دربدو ورود و پس از ثبت‌ نام تا قبل از 30 مهر برای ورودی‌ های نمیسال اول و 30 بهمن برای ورودی‌های نیمسال دوم درخواست انصراف خود را در واحد ثبت کنند ،مشمول هزینه انصراف نمی‌ شوند .

2-چنانچه تا قبل از 30 آذر برای ورودی‌ های نیمسال اول و 31 اردیبهشت برای ورودی‌های نیمسال دوم درخواست انصراف دهند ،50 درصد کل شهریه پرداختی ( پایه و متغیر ) وصول و مابقی استرداد می‌ شود .

3-اگر دانشجویی بامجوز سازمان مرکزی تغییر رشته یاگرایش دهد، مشمول هزینه انصراف نمی شود.

4-اگر دانشجوی دانشگاه آزاد باشد و در دانشگاه آزاد دیگری قصد ادامه تحصیل داشته باشد بعد از مراحل انصراف لزومی به پرداخت خسارت نیست.

همچنین دقت نمایید که شما تا 3 ماه پس از ثبت انصراف می توانید درخواست انصراف خود را پس بگیرید. پس از گذشت 3 ماه دانشگاه موظف به صدور و ارسال حکم انصراف برای دانشجو می باشد . البته به درخواست دانشجو حکم می تواند در بازه کمتر از 3 ماه صادر شود.

توجه داشته باشید که اگر بدون ثبت در خواست مرخصی در یک نیم سال تحصیلی به دانشگاه مراجعه ننمایید ، این امر به منزله انصراف از تحصیل می باشد و اگر مشمول هم باشید ممکن است برای شما درد سر ایجاد شود.

جریمه انصراف از دانشگاه دولتی و روزانه


شرایط و مراحل انصراف از دانشگاه دولتی و روزانه به 4 دسته تقسیم می شوند و عبارتند از :

دسته اول : در صورتی که دانشجویی پس از انتخاب رشته در دانشگاه و رشته ی روزانه پذیرفته شود و پس از قبولی, از انتخاب رشته خود پشیمان شده و در رشته ای که پذیرفته شده است ثبت نام ننماید از کنکور سال بعد محروم می شود.

دسته دوم : در صورتی که داوطلبی در رشته روزانه پذیرفته شود و در آن ثبت نام نماید, اما در کلاس ها حاضر نشود. این غیاب او منزله انصراف از تحصیل است و در این صورت نیز داوطلب نمی تواند درکنکور سراسری سال بعد شرکت نماید.

دسته سوم : در صورتی که دانشجویی در رشته ای روزانه پذیرفته شود و ثبت نام نماید و وارد دانشگاه شود ولی در ترم های اول یا دوم اقدام به انصراف از تحصیل نماید باز هم نمی تواند درکنکورسال بعد شرکت نماید.

دسته چهارم : داوطلبانی که در دوره روزانه در مقاطع کارشناسی (ترم سوم و بعد از آن) تصمیم به انصراف از تحصیل و شرکت دوباره درکنکور سراسری سال بعدمی نمایند. این داوطلبان می بایست حتما تا قبل از تاریخ 30 بهمن ماه فرم انصراف از تحصیل را پر کنند و تحویل دانشگاه دهند. یعنی در صورتی که قبل از تاریخ مقرر شده از دانشگاه خود انصراف دهند شرکت آن ها درکنکور بلامانع است.

این نکته قابل توجه است که اگر دانشجوی دوره روزانه در سال اول تحصیل انصراف دهد و در دانشگاه دولتی دیگری ادامه تحصیل دهد از جریمه انصراف معاف است.اما در صورتی که داوطلب در ترم سوم یا بعد از آن باشد و در صورتی که مایل به ادامه تحصیل در مقطع روزانه در رشته ای دیگر باشد می بایست هزینه ای را بابت انصراف از تحصیل پرداخت نماید.

جریمه انصراف از دانشگاه شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور

در مورد دانشگاه شبانه،غیر انتفاعی و پیام نور در صورت انصراف محرومیتی برای کنکور سال وجود ندارد و جریمه انصراف 1.5 برابر شهریه ثابت می باشد.

جریمه انصراف از پردیس های خودگردان

برای انصراف از پردیس های خود گردان باید شهریه ثابت تمام ترم های باقی مانده را پرداخت نمایید. توجه داشته باشید که شهریه ثابت در ردیس های خود گردان معمولاً مبلغ بالای میلیونی دارد و انصراف از این دانشگاه ها به خصوص در ترم های اول می تواند هزینه سنگینی را به شما تحمیل کند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب رشته کنکور دقت زیادی کنید . البته توجه داشته باشید که انصراف از داشگاه پردیس محرومیتی برای سال بعد دانشجو ایجاد نمی کند.

جریمه انصراف از دانشگاه علمی کاربردی

طبق بخشنامه 15409 دانشگاه علمی کاربردی: چنانچه دانشجو پس از خاتمه ترم جاری وقبل از شروع ترم آتی تا قبل از تاریخ ثبت نام ترم جدید انصراف خود را اعلام نماید در صورت تسویه ترمهای قبلی شهریه ای بابت انصراف به ایشان تعلق نمی­گیرد. درصورت عدم مراجعه و ثبت نام دانشجو پس از یک ترم یا بیشتر و متعاقب آن اعلام انصراف دانشجو ، فقط یک شهریه ثابت بابت حق انصراف از دانشجو اخذ می گردد. در صورت ارائه انصراف قبل از مهلت حذف و اضافه ، پرداخت یک شهریه ثابت و حق نظارت مربوطه به دانشجو تعلق می­گیرد.همچنین در صورت ارائه انصراف بعد از زمان حذف و اضافه – حتی در حالت عدم شرکت دانشجو در کلاسهای درس و آزمون پایان­ترم – کل شهریه و حق نظارت متعلقه ترم از دانشجو اخذ میگردد.

سخن پایانی

به طور کلی اولین توصیه ما به داوطلبان این است که دقت لازم در انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر خود را داشته باشند ، گاهی یک اشتباه ناچیز راه و مسیر زندگی را عوض کرده و باید راهی را بروند که انتخاب کرده اند. و در نهایت اگر چاره ای نبود با پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه ها می توانند مسیر خود را بهبود بخشند.امیدواریم مقاله شرایط و مراحل انصراف از دانشگاه نکات مورد نظر شما را فراهم کرده باشد تا بتوانید مسیر خود را به درستی طی کنید .


اگر همچنان نیاز به اطلاعات دقیق تر دارید میتوانید به صورت خصوصی یک جلسه مشاوره با مشاورین برتر گروه آموزشی برنا داشته باشید، جهت رزرو تایم میتوانید با شماره های زیر در ارتباط باشید:

05137629892
09151031497
09304607291

نظرات و پرسش‌ها

پرسش یا دیدگاه خود را مطرح نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب زیر به شما پیشنهاد می‌شود

رزرو آنلاین پشتیبانی