تخفیف
رزرو آنلاین پشتیبانی

مواردی که باید هنگام مطالعه رعایت کرد

مطالعه‌ی نظرات و پرسش‌ها

تمرکز حواس هنگام مطالعه، کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است. کلید تمرکز حواس نیز استفاده از روش‌هایی است که باعث تقویت و پرورش مهارت‌های لازم برای این کار می‌شود. بدون تمرکز حواس، ممکن است درک و فهم مطلبی که فقط یک ساعت وقت لازم دارد، ساعت‌ها وقت بگیرد و به‌خوبی فهمیده نشود و اثر مثبتی نداشته باشد. کاربرد روش‌ها و فنونی که به دانش‌آموز کمک می‌کند تا هنگام مطالعه، فعال باشد، تمرکز حواس را تقویت و مهارت فرد را در ایجاد تمرکز هنگام مطالعه، افزایش می‌دهد. این روش‌ها عبارت‌اند از:

1. تندخوانی

تندخوانی باعث توجه و تمرکز بیش‌تر و فهمیدن مطالب و درنتیجه، باعث یادگیری بهتر می‌شود. فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد؛ ولی اگر سرعت مطالعه‌ی ما پایین باشد، ذهن، وقت اضافی می‌آورد و ناچار به این شاخه و آن شاخه می‌پرد و درنتیجه، حواس‌پرتی ایجاد می‌شود. مطالعه‌ی سریع یا تندخوانی، فرصت جولان به ذهن نمی‌دهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می‌شود.

2. خواندن اجمالی

روش خواندن اجمالی، مبتنی بر یک نمونه‌گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات است. در این روش، خواننده، مطالب را سازمان‌‌دهی می‌کند و آن گاه هدف از مطالعه‌اش را مشخص کرده، مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری کتاب را تخمین می‌زند. سپس از طریق سؤال کردن، کنجکاوی و علاقه، دقت و تمرکز حواس خود را افزایش می‌دهد.

3. جدیت در مطالعه

به محض نشستن پشت میز مطالعه، خواندن را با جدیت شروع کنید؛ زیرا اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید، تمرکز حواس زود به دست می‌آید. این ضرب‌المثل چینی را به یاد داشته باشید: «فتح ستارگانی که هزاران فرسنگ از ما دور هستند، با برداشتن قدم اول، امکان‌پذیر است». شک و تردید، موجب حواس‌پرتی یا ایجاد تخیلات واهی می‌شود. اجازه ندهید چیزی جز مطالعه، ذهن شما را مشغول کند. تصمیم بگیرید و مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید و خود را به مدت‌زمانی خاص محدود کنید. در این زمان، از مطالعه دست نکشید و به مطالعه ادامه دهید؛ اما زمان مطالعه را طولانی نکنید. بیهوده وسواس به خرج ندهید و بهانه‌تراشی نکنید. به خود تلقین کنید که فرد بااراده‌ای هستید و می‌توانید هر درسی را به‌خوبی یاد بگیرید. جدی باشید و با علاقه و انگیزه مطالعه کنید تا هنگام مطالعه، دچار حواس‌پرتی نشوید.

نظرات و پرسش‌ها

پرسش یا دیدگاه خود را مطرح نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب زیر به شما پیشنهاد می‌شود

رزرو آنلاین پشتیبانی