حل مشکلات خواب در سال کنکور

0

 

توصیه هایی در مورد خواب
خواب

مشکلات خواب از مسایلی است که بسیاری از کنکوری ها در طی سال کنکور با آن مواجه می شوند کمبود خواب یا برعکس پر خوابی است . خواب از مسائلی است که تاثیر مستقیم روی تمرکز و به تبع آن افزایش بازدهی و حافظه دارد بنابراین باید در بهبود کیفیت و مناسب بودن زمان آن تلاش کرد .

 

در ادامه توجه شما را به چند نکته در این زمینه جلب می کنم .

سوال اول : روزانه چند ساعت خواب کافی است؟

تحقیقات نشان داده است که یک فرد ۱۸ ساله روزانه به ۶_۸ ساعت خواب نیاز دارد و خواب کمتر از ۶ ساعت قابل قبول نمی باشد .بنابراین توصیه ی ما این است که دانش اموزان به جای کاهش ساعت خواب و اختصاص دادن آن به درس خواندن ، از وقت های تلف شده ی خود بکاهند .

نکته ی بعدی این است که ساعت خواب باید نظم و ثبات داشته باشد یعنی هر شب در یک ساعت مشخص روند و صبح سر ساعت مشخص بیدار شوند ، به طور مثال هر شب ۱۲ شب بخوابند تا ۷ صبح .

سوال دوم : اگر سر ساعت مشخصی خوابمان نبرد چکار کنیم ؟

معمولا علت اینکه دانش آموزان در ساعت  مشخص مثلا ۱۲ خوابشان نمی آید و مجبور می شوند تا ۲_۳ صبح بیدار بمانند و صبح در بیدار شدن به مشکل بربخورند این است که احتمالا استراحت های طولانی در میان روز داشته و بهترین راه حل کاهش زمان استراحت های عصر و رعایت ساعات زیستی ثابت برای خواب است .

سوال سوم : چه نکاتی را در مورد محل خواب باید مدنظر قرار دهیم ؟

مهم ترین نکته در مورد محل خواب این است که باید محل خواب ثابت باشد و فقط برای خوابیدن استفاده شود و دمای مناسب برای محل خوابیدن باید بالای ۲۰ درجه باشد .

سوال چهارم : چه روشی برای بیدار شدن مناسب می باشد ؟

بهترین وسیله برای بیدار شدن ساعت درونی مغز شماست به این صورت که اگر شما به اندازه ی کافی خوابیده باشید و شب قبل از خواب بگویید من سر فلان ساعت باید بیدار شوم و به خواب بروید ، مغز شما به طور خودکار در آن ساعت شما را بیدار خواهد کرد با این روش دیگر در طول روز کسل هم نخواهید بود .

سوال پنجم : خواب عصرگاهی داشته باشیم یا نه ؟

بعضی افراد برای اینکه در ادامه ی روز سرحال باشند نیاز به خواب عصرگاهی دارند اما باید به این نکته توجه کرد که خواب عصرگاهی نباید از نیم ساعت بیشتر شود و هر روز ثابت باشد یعنی اینطور نباشد که یک روز ۲ ساعت بخوابید و روز دیگر هیچی .

سوال ششم : چگونه مشکل زیاد خوابیدن در طول شبانه روز را حل کنیم ؟

ابتدا دقت کنید که هرکدام از ما نیاز های متفاوتی به خواب داریم پس از اینکه از دوستانتان بیشتر می خوابید ناراحت نباشید و سعی کنید از زمان هایی که بیدار هستید به نحو احسن استفاده کنید .

اگر بیشتر از ۸ ساعت در شبانه روز می خوابید سعی کنید با ثابت نگه داشتن زمان بیدار شدن ، زمان خوابیدن را هر شب ۱۰ دقیقه به تاخیر بیاندازید . در قدم بعدی اگر مشکل حل نشد پیشنهاد ما این است که به پزشک داخلی برای بررسی شرایط جسمی و یا روانشناس بالینی برای بررسی شرایط روحی خود مراجعه نمایید .

 


اگر همچنان مشکلات خواب دارید کلمه ((خواب)) را به سامانه ۵۰۰۰۵۴۲۴۵ پیامک نمایید تا به صورت رایگان از یک جلسه مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.